شنبه، دی ۰۲، ۱۳۸۵

انتخابات اخیر

جدی گرفتن نتیجه انتخابات شورا های شهری و استناد به این نتایج که گویا مردم با شرکت در انتخابات نشان دادند که خواستار تغییرات هستند تنها موجب تایید روند انتخاباتی فرمایشی در جمهوری اسلامی است. یک گروه خودی جایش را به گروه خودی دیگری می بخشد و برای مدتی از صحنه سیاسی جمهوری اسلامی دور می شود تا باز با انتخاباتی که نامزد های آن قبلا باید بوسیله شورای نگهبان جمهوری اسلامی مورد تایید قرار گرفته باشند دوباره به صحنه قدرت باز گردند و بدینسان به این دور باطلی که هر جوری آرایشش کنی باز جمهوری اسلامی و ولایت فقیه است مشروعیت بخشند. تحلیل های کسانی که خارج از دایره خودی های جمهوری اسلامی قرار دارند از نتایج این نوع انتخابات در چارچوب حکومت فقاهتی نه تنها این تسلسل شرارت را موجه جلوه می دهد بلکه پایه های استدلال آزادیخواهان را در مورد غیر دموکراتیک بودن حکومت جمهوری اسلامی متزلزل می سازد.

اگر جمهوری اسلامی خواسته واقعی مردم نیست، اگر جمهوری اسلامی حکومتی استبدادی ست که به آراء مردم احترام نمی گذارد، پس فارغ از اینکه این یا آن انتخابات چه نتیجه ای داشته باشند، هر نوع انتخاباتی در چارچوب این حکومت فاقد مشروعیت است و نمی تواند منعکس کنند خواست واقعی مردم باشد. در حقیقت مردم در این نوع انتخابات هربار آلت دست حاکمان جمهوری اسلامی قرار می گیرند و به خیال اینکه با انتخاب گروه های خودی بیرون از دایره قدرت می توانند عامل تغییرات پایه ای در نظام باشند، مجددا گرفتار دور بی حاصل در جا زدن و حتی حرکت قهقرایی می شوند. یک نگاه به انتخابات گوناگون از زمان پیروزی اصلاحگرایان در انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن خاتمی این تسلل یاس آور را به درستی روشن می سازد. جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی مقام ریاست جمهوری را به دست آورد، بعد در انتخابات مجلس اسلامی پیروز شد. در دور بعدی محافظه کاران شورا های شهری را تسخیر کردند، سپس مجلس و دوباره ریاست جمهوری را. حالا اصلاح طلب ها باز درانتخابات شورا های شهری به پیروزی رسیده اند. تا کی باشد که دوباره مجلس را تسخیر کنند و بعد ریاست جمهوری را. تمام این تغییرات در حال و روز مردم کاملا بی تاثیر خواهد بود. خر همان خر است و فقط پالانش عوض می شود. غیر خودی ها هم خیلی باید بی تجربه و ناآگاه باشند که با اتکا به نتایج این انتخابات فرمایشی درون جمهوری اسلامی استدلال کنند که گویا افق روشنی برای تغییرات از درون نظلم پدیدار شده است. زهی خیال باطل!

شعار هایی از قبیل "مردم به حکومت احمدی نژاد رای منفی دادند،" یا "مردم با آرایشان ثابت کردند که خواهان وضع موجود نیستند،" یا "مردم نشان دادند که خواهان تغییرات هستند،" همه فقط موجب انحراف اذهان عمومی از اصل مطلب که خود جمهوری اسلامی ست می شود. خانه از پای بست ویران است. فساد واقعی ناشی از حکومت جمهوری اسلامی ست. تا زمانیکه هیچ یک از مخالفان غیر خودی آزادی شرکت در انتخابات را به دست نیاورند، نتیجه هیچ یک از انتخابات جمهوری اسلامی نشان دهنده هیچ چیزی نیست و تحلیلگران مخالف جمهوری اسلامی که نشسته اند که از آب کره بگیرند و با استناد به این نتایج استدلال ها و احتجاج های بی اساس شان را به خورد مردم بدهند، لازم است به خاطر داشته باشند که تحلیل هاشان در حقیقت به آسیاب جمهوری اسلامی آب می ریزد و لذا با تامل بیشتر دست به این تحلیل ها بزنند.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

it may be the main problem "the regim" but if we ar talking about reforms its cos of we have had tast of a revolation once... thats enuogh buddy isnt it!?

ناشناس گفت...

Nothing comes cheap my friend. You dislike the taste of another revolution, keep ruminating on well digested Islamic Republic, buddy!

ناشناس گفت...

همايون خان شما كاملا صحيح مي فرما ييد افرادي مثل اقاي ابراهيم نبوي كه مردم
را تشويق به شركت در انتخابات ميكنند تا به زعم ايشان اصلاح طلبان به قد رت
برسند دانسته يا ندانسته اب د ر اسياب جمهوري اخوندي مي ريزند