سه‌شنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۸۵

روز جهانی پناهندگان

بیست ژوئن، روز جهانی پناهندگان، بر تمامی کسانی که به دلایل گوناگون ناگزیر به ترک آب و خاک و دیار خویش شده اند، مبارک باد!

ملیت بر خلاف نژاد قهری نیست، و از طریق وراثت به آدمی تحمیل نمی شود. هر انسانی باید در انتخاب سرزمینی که می خواهد آنرا موطن خویش بداند آزاد باشد. این آزادی، همچنان آزادی مذهب و عقیده، در اعلامیه جهانی حقوق بشر نضمین شده است. هر کشوری که بر خلاف مفاد این اعلامیه به محدود کردن این آزادی اساسی انسان ها اقدام کند، مرتکب جرم علیه بشریت شده است. اصول سیزدهم، چهادهم، و پانزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر به روشنی حق انسان ها را در مسافرت، انتخاب محل زندگی و ملیت تصریح می کند.

امروز، در ایالات متحده آمریکا و برخی کشور های اروپایی، که امضا کننده اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند، شاهد تلاش هایی برای محدود کردن یا از میان بر داشتن این حق ابتدایی انسان ها هستیم. متاسفانه رسانه های گروهی آمریکایی با نادیده گرفتن دلایل اصلی بیکاری و فقر در این کشور، چنان وانمود می کنند که گویا مهاجرت و پناهندگی خارجیان به ایالات متحده موجب بیکاری و سایر دلایل فقر اقتصادی مردم است. مردم آمریکا نیز، که اصولا با فرهنگ نبرد طبقاتی بیگانه هستند، بدون اینکه درک صحیحی از علل اصلی فقر و بیکاری داشته باشند، دچار هیجان های غیر منطقی ملی می شوند و پیکان خشم خویش را متوجه مهاجرانی می کنند که در واقع سازندگان اصلی ایالات متحده هستند.

ملیت و مذهب انتخاب هایی آزاد هستند. ایجاد کنندگان مانع در انتخاب آزاد ملیت و مذهب معاندان حقوق بشر بشمار می روند و باید در دادگاه های جهانی محاکمه شوند، خواه این معاندان ایرانی باشند و مردم را به دلیل انتخاب مذهب مهدورالدم بشناسند، و خواه آمریکایی باشند و مهاجران را مجرم و جنایتکار محسوب کنند!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

دوست گرامی با اینکه صلاح مملکت خویش خسروان دانند اما ادب در وبلاگستان حکم می‌کند در مقابل لینک لینک بدهی. گو اینکه هر اندیشه‌ای ارزش عرضه دارد. ممنون از لینکتان و متقابلن انجام شد. موفق و پیروز باشید.

Nazkhatoon گفت...

همايون عزيز کاش ادامه داده بوديد:) جمله تون اصلا هم غلط نيست فقط اگر می نوشتيد: Je ne parle pas français خيلی بهتر بود;)