جمعه، خرداد ۱۲، ۱۳۸۵

مرگ روشنفکری

خب، چین و روسیه هم با آمریکا، انگلیس، آلمان، و فرانسه همصدا شدند، و مشترکا به ایران اخطار دادند که یا آخرین تصمیم های اروپا و آمریکا را بپذیرد و یا آماده اقدام های تنبیهی باشد. اقدام اخیر آمریکا در اعلام آمادگی برای شرکت در مذاکرات چند جانبه با ایران، جمهوری اسلامی را، که بعد از نامه احمدی نژاد به جورج بوش در موقعیت دیپلوماتیک موجهی قرار گرفته بود، دوباره در موضع ضعف قرار داد. حالا دوباره توپ در زمین ایران است.

تصور من این است که مقامات جمهوری اسلامی با پذیرش پیشنهاد های تشویقی اتحادیه اروپا، به بحران فعلی خاتمه خواهند داد. متاسفانه دود این آتشی که به پا شده است، فارغ از اینکه جمهوری اسلامی با پذیرش پیشنهاد ها به برنامه غنی سازی اروانیوم خاتمه دهد یا حاضر به درگیری مستقیم با آمریکا شود، به چشم ملت ایران خواهد رفت. در صورت اول، جمهوری اسلامی از مقبولیت بین المللی برخوردار خواهد شد و عمر حکومت جهل و استبداد طولانی تر خواهد شد. در صورت دوم، یا آمریکا، چنانکه وعده کرده است به ایران حمله خواهد کرد و در نتیجه تعدادی از هموطنان بی گناه ما هلاک خواهند شد، و یا تحریم های اقتصادی مردم بیچاره را بیش از پیش به ورطه فقر و درماندگی خواهد انداخت.

و اما بعد؛ شهرت رومن رولان و میخائیل شولوخوف در ایران و اقبال مردم از آثارشان بی شک مدیون برگردان زیبای "به آذین" است. محمود اعتمادزاده که با نام "به آذین" تخلص می کرد، چندان زبردستانه "جان شیفته" یا "دن آرام" را به زبان فارسی ترجمه کرده است که بی تردید این کار ها را می توان در زمره شاهکار های ادبیات فارسی قرار داد. به آذین دیروز دار فانی را وداع گفت.

هیچ نظری موجود نیست: