سه‌شنبه، تیر ۱۳، ۱۳۸۵

چهارم جولای

چهارم جولای، روز استقلال آمریکا، بر مردم این کشور مبارک باد! امروز مردم آمریکا پیروزی شان را بر امپریالیزم پیر بریتانیا در دویست و سی سال پیش، با آتش بازی و مسابقات هات داگ خوری جشن می گیرند. بسیاری از خانواده های آمریکایی امروز را در دامان طبیعت سپری می کنند؛ به کنار دریاچه ای می روند، یا به کوه و صحرا می زنند. آنها که در خانه می مانند، اجاق باربکیو شان را روشن می کنند، و بوی گوشت کباب شده تمام محله ها و کوچه پس کوچه های شهر ها را فرا می گیرد. پرچم های آمریکا در بیرون اغلب خانه ها به فراز در می آید. مصرف مشروبات الکلی در این روز ناگهان افزایش پیدا می کند؛ میزان مصرف بنزین هم بالا می رود؛ و متاسفانه ترکیب این دو موجب افزایش تعداد تصادفات رانندگی و کشته شدن بسیاری از آمریکائیان می شود.

هرا که تاریک می شود، صدای انفجار های ناشی از ترقه و آتش بازی ها، آدم را به یاد چهارشنبه سوری، در مقیاسی بسیار بزرگ تر، و بدون حضور برادران کمیته و بسیج می اندازد. اول ها، من با شنیدن صدای انفجار این ترقه ها، یاد شب های فرار از حمله های هوایی عراق، در دوران جنگ هشت ساله می افتادم. حالا دیگر عادی شده است.

از چهارم جولای که بگذریم، در جنوب ایالات متحده، در مکزیک، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هنوز مشخص نشده است. آمریکائیان به دقت این انتخابات را زیر نظر دارند زیرا مکزیک می تواند کشور دیگری در آمریکای مرکزی و جنوبی باشد که به سوسیالیزم و چپ بین المللی متمایل می شود.

در نواره غزه در فلسطین، با بمباران و تخریب نیروگاه برق توسط هواپیما های اسرائیلی، مردم در این گرمای تابستان، از نیروی برق محروم شدند. میلیون ها فلسطینی دیشب را در تاریکی سر کردند، و حالا حالا ها هم از برق خبری نخواهد بود. نیرو گاه تخریب شده از محل کمک های مالی آمریکا به مردم فلسطین ساخته شده بود، و لذا اسرائیل در واقع بیش از پنجاه میلیون دولار پول مالیات دهندگان آمریکایی را به هدر داده است. روزی ز سر سنگ عقابی به هوا خاست...

برای آنها که این روز ها دچار تب فوتبال هستند و دلشان با برد و باخت تیم های محبوبشان از شادی یا اندوه آکنده می شود، بازی ایتالیا و آلمان باید خیلی جالب باشد. مسلما بازار کری خواندن طرفداران این دو تیم هم کاملا داغ است.

تا یادم نرفته، فضا پیمای دیسکاوری هم آماده پرواز است و تا این لحظه که این مطلب را می نویسم برنامه این پرواز لغو نشده است و هشتاد درصد احتمال انجام آن می رود.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون از محبت تان . راستی ! اسم این جا آدم را ناراحت می کند ! ...