دوشنبه، تیر ۲۶، ۱۳۸۵

منازعه غیر عربی

نتوانستم از کنار حمله های وحشیانه اسرائیل به مردم بیچاره جنوب لبنان بگذرم و آنرا به حساب درگیری اسرائیل و جمهوری اسلامی بگذارم. در آمریکا تمام تلاش دولت نو محافظه کار بر این متمرکز شده است که این درگیری را از حالت منازعه اعراب و اسرائیل خارج کند، و آنرا به عنوان یک مناقشه غیر عربی معرفی کند: منازعه ایران و اسرائیل.

درگیری مستقیم حزب الله با اسرائیل ممکن است بطور موقت توجه جهانی را از بحران ایران و تلاش جمهوری اسلامی برای کسب قابلیت هسته ای منحرف سازد، اما در بلند مدت موجب تضعیف حزب الله و تحلیل نیرو های آن می شود و در واقع میزان نفوذ جمهوری اسلامی در لبنان را کاهش می دهد. درست با این هدف است که اسرائیل موجودیت حزب الله را هدف قرار داده است و به بهانه پایان دادن به تحریک ایران، به سخت ترین و سبعانه ترین حملات علیه این سازمان و مردم بی گناه جنوب لبنان دست یازیده است.

هرچند که ظاهرا حملات ارتش اسرائیل به جنوب لبنان در رسانه های غربی به عنوان عکس العمل به کشته و ربوده شدن سربازانش به وسیله نیرو های حزب الله، از داخل خاک اسرائیل، منعکس شده است، معهذا به عقیده برخی از تحلیل گران، این کشور از مدن ها پیش چنین تهاجمی را در دستور کار خود قرار داده، و تنها در پی به دست آوردن بهانه ای برای اجرای آن بود. وجود حزب الله در جنوب لبنان، همواره خطری برای مناطق شمالی اسرائیل بشمار می رفت، و اسرائیل مترصد فرصتی بود که این سازمان شبهه نظامی را، که روز به روز در لبنان از مقبولیت بیشتری برخوردار می شود، مورد حمله قرار دهد. حزب الله اخیرا از پیله یک سازمان نظامی خارج شده است و با کسب نزدیک به بیست و پنج درصد از کرسی های مجلس نمایندگان لبنان به نیروی سیاسی پرقدرتی تبدیل شده که می تواند بر تصمیم های سیاسی دولت اثر بگذارد.

از آنجا که دموکراسی وقتی خوب است که نیرو هایی که به شکل دموکراتیک و در انتخابات آزاد انتخاب شده اند، طرفدار آمریکا و اسرائیل باشند، حزب الله هم مشمول این اصل واقع شده است و به رغم پیروزی هایش در صحنه سیاسی لبنان، که نشان دهنده خواست گروهی از مردم لبنان است، چون در راستای منافع آمریکا قرار ندارد، باید از میان برداشته شود. مهم هم نیست که در این میان چه تعداد از مردم بی تقصیر لبنان به خاک هلاکت بیافتند. آمریکائی ها به این می گویند تلفات جانبی.

در این مورد، این مقاله را در تایمز مالی بخوانید. تایمز مالی اینبار مثل اینکه از دستش در رفته است، والا از این نوع حرف ها در این جریده نسبتا شریفه کم پیدا می شود.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

Manzooret kodam e-mail ast aziz jan ? pishnahadet chi bood ?

ناشناس گفت...

سلام،
به عنوان مسؤول «ليست وبلاگ‌های به روز شده» بابت تاخير در رسيدگی به درخواست شما، مبنی بر اضافه شدن وبلاگتان به اين ليست، از شما دوست بزرگوار معذرت می‌خواهم.
حقیقتش خودم از بدقولی خوشم نمی‌آد؛ به همين خاطر سعی می‌کنم خودم بدقول نباشم. ولی دوره‌هايی در زندگی هست که کار و مسؤوليت زیادی گردن آدم می‌افته که از انجام دادن همزمانشون عاجزه.
درس و دانشگاه و از طرف ديگه مسؤوليت‌های شغلی که بخاطر تأمين معاش هستند و همينطور مسؤوليت‌های زيادی که در فضای اينترنت برای خودم ساختم (مثل بلاگ‌نيوز يا همين ليست وبلاگ‌های به روز شده) باعث شده رسيدگی به درخواست اضافه شدن لينک وبلاگ‌ها به ليست وبلاگ‌های به روز شده به تاخير بيافتد و اين بدقولی باعث عذاب وجدان خودم هم شده. ولی باور کنيد وقتی از صبح تا بعدازظهر دانشگاه هستيد و بعد از آن يکراست به سر کار می‌رويد و آخر شب به خانه می‌آييد، فرصتی برای کارهای اضافه نمی‌ماند.
سه سال است «ليست وبلاگ‌های به روز شده» پلی بين بلاگرهاست تا با وبلاگ‌های هم آشنا و از زمان به روز رسانی وبلاگ هم خبردار شوند. به طور متوسط روزانه ده تا بيست وبلاگ فرم اضافه شدن وبلاگ خود را به ليست، پر می‌نمايند که در هفته بيش از صد درخواست می‌شود. خود حساب کنيد اگر رسيدگی به هر درخواست پنج دقيقه طول بکشد، در هفته بايد بيش از ده ساعت صرف کاری کنم که نه تنها درآمدی از آن ندارم، بلکه بخاطر پهنای باند بالا هزينه سايت بيش از ده يورو (ده هزار تومان) در ماه است.
با اينحال عده‌ای از دوستان بجای حمايت از اين سايت، بعد از اضافه شدن لينک خود، بلافاصله لينک آنرا از وبلاگ خود حذف می‌کنند که نهايت بی‌انصافی به اين ليست است.
يا دوستانی که بنا به دلايلی که نام بردم اضافه شدن لينکشان به تاخير افتاده، حاضر نيستند چند هفته‌ای لينک اين ليست در وبلاگشان باشد، که نفع آن اول و آخر برای خود آنها و وبلاگ‌های دوستانشان است.
حتی اگر اين دوستان اضافه کردن لينک را يک معامله بدانند، اين کار به صورت خودکار در اين سايت انجام می‌شود و اگر از طريق لينک اين سايت در وبلاگی، به اين سايت مراجعه شود، در گوشه سمت راست ليست زير عنوان «از اينجاها اومدند» لينک وبلاگ اضافه می‌شود.
در پايان باز هم از شما بخاطر تاخير در رسيدگی درخواست شما عذر می‌خواهم. از بزرگواری و صبر شما تشکر می‌کنم.
شاد و موفق باشيد

ناشناس گفت...

سلام،
از اينکه «ليست وبلاگ‌های به‌روز شده» را برای معرفی وبلاگ خوبتون به دوستان ديگه انتخاب کرديد متشکريم، لينک شما به ليست ما اضافه شد و اميدواريم پس از اين دوستان جديدی از اين طريق با وبلاگ شما آشنا بشند.
با تشکر

Nazkhatoon گفت...

بسيار استفاده کردم. ممنون از لطفتون.