پنجشنبه، تیر ۲۲، ۱۳۸۵

نظرسنجی زاگبی ـ ریدرز دایجست

موسسه نظرسنجی زاگبی با همکاری نشریه معروف ریدرز دایجست در ماه های مه و ژوئن امسال اقدام به یک نظرسنجی تلفنی از 810 ایرانی ساکن ایران کرده است که نتایج آن بسیار جالب است:

چهل و یک درصد پاسخ دهندگان اظهار داشتند که اصلاح وضعیت اقتصادی از بدست آوردن قابلییت اتمی مهمتر است. بیست و هفت درصد داشتن تسلیحات اتمی را بسیار پر اهمیت دانستند. بیست و سه درصد هدف دولت را توسعه آزادی های مدنی اعلام کردند.

علی رغم اختلاف نظر های فراوان در میان ایرانیان، نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که اکثر ایرانیان ـ پنجاه شش درصد ـ اعتقاد دارند که ایران باید هم از لحاظ سیاسی و هم از نظر نظامی نقش رهبری را در منطقه احراز کند.

درحالیکه سی یک درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که کشور باید به سمت غیر مذهبی شدن و آزادی های بیشتر گام بردارد، سی و شش درصد مایلند ایران را در راستای محافظه کاری و مذهبی شدن بیشتر ببینند. مبارک است انشاءالله!

اغلب ایرانیان ـ شصت و هفت درصد ـ در مقابل این سئوال که آیا اسرائیل از مشروعیت برخوردار است یا خیر اتفاق نظر داشتند که اسرائیل باید از میان برداشته شود. فقط نه درصد با ادامه دولت اسرائیل موافقند.

به رغم تشنج حاکم در روابط آمریکا و ایران، دو سوم ایرانیان اعتقاد دارند که در دهه آینده جنگی میان ایران و آمریکا روی نخواهد داد.

درحالیکه اغلب مردان شرکت کننده در نظرسنجی خواستار بهبود وضع اقتصادی هستند، بیشتر خانم ها مایل به داشتن آزادی های بیشتر هستند.

اکثر مردم ایران مایلند برای دستیابی کشور به قابلیت اتمی وضع بد اقتصادی را تحمل کنند (قابل توجه تمام کسانی که به ملی گرایی و عرق ملی بها نمی دهند).

نظر سنجی زاگبی نشان می دهد که ایرانیان مسن در مقایسه با جوانان نظر مساعد تری نسبت به ایالات متحده دارند.

جالب است که درحالیکه ایرانیان مسن و جوانان خواستار جامعه ای مذهبی هستند، افراد گروه سنی سی تا چهل و نه سال از جامعه ای آزاد تر و غیرمذهبی طرفداری می کنند. از آن جالب تر اینکه در میان ایرانیانی که به ایترنت دسترسی دارند، چهل و یک درصد جامعه را مذهبی و محافظه کار می خواهند و فقط سی و سه درصد خواهان ایرانی غیر مذهبی هستند.

تضادی که در نتایج این نظرسنجی کاملا مشهود است در این نکته است که به رغم اینکه اغلب کسانی که به اینترنت دسترسی دارند خواهان جامعه ای مذهبی هستند، غالب تحسین کنندگان دولت آمریکا نیز در میان همین افراد قرار دارند.

پس نوشت: قدیم ها، بچه کمونیست ها، وقتی از تحول در جامعه صحبت می کردند، آنرا در گرو آمادگی ذهنی و عینی مردم می دانستند. یک نگاه سطحی به این نظرسنجی به وضوح روشن می سازد که شرایط ذهنی برای هیچ نوع تحولی در راستای غیر مذهبی شدن ایران و رشد آزادیخواهی و دموکراسی در این کشور فراهم نیست. آقایان روشنفکر ها هم بهتر است آرزو ها و آمال سرخورده شان را با واقعیت اشتباه نگیرند!

دوم اینکه مسلما مخاطبان این نظرسنجی زاگبی اکثرا ایرانیان شهرنشین بوده اند زیرا از حدود چهارده و نیم میلیون خط تلفن و پنج میلیون موبایل ـ آمار مربوط به سال 2005 است ـ فقط بیست درصد در مناطق روستایی و بقیه در شهر ها متمرکز است. بی تردید اگر جمعیت روستایی ایران در این نظرسنجی نمایندگان بیشتری می داشتند، نتایج آن به نحو چشمگیری تغییر می کرد. سلامت باشید!

هیچ نظری موجود نیست: