چهارشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۸۵

لبنان

آمریکا همچنان بی اعتنا به حملات هوایی بیروت و گلوله باران مناطق جنوبی لبنان در کناری نشسته است تا شاید اسرائیلی ها، آنطور که ادعا می کنند، بتوانند در مدت زمان کوتاهی، حزب الله را به زانو در آورند. نخست وزیر لبنان، امروز، اسرائیل را به انجام وحشیانه ترین عملیات نظامی در لبنان متهم کرد. و سرانجام، در اقدامی که من چند روز قبل پیش بینی کرده بودم، ارتش اسرائیل وارد مناطق جنوبی لبنان شد.

آیا اسرائیل خواهد توانست به هدف خلع سلاح و تضعیف حزب الله، به نحوی که دیگر خطری از جانب این سازمان متوجه اسرائیل نباشد، دست بیابد؟ هزینه ای که لبنان باید برای دست یازی اسرائیل به این هدف بپردازد چه میزان خواهد بود؟

برخی حزب الله را سازمان یافته ترین گروه تروریستی جهان می دانند و معتقدند که این سازمان، اگر زیاد تحت فشار قرار بگیرد، قادر خواهد بود علیه اهدافی در خاک ایالات متحده و اروپا دست به عملیات تروریستی بزند.

یکی از اقداماتی که آمریکا و اسرائیل از دولت لبنان انتظار دارند خلع سلاح حزب الله و جایگزین کردن آن به وسیله نیرو های ارتش لبنان است. آیا در حالیکه نیمی از نیرو های ارتش ضعیف لبنان را شیعیان تشکیل می دهند، چنین اقدامی از جانب دولت اصولا شدنی است؟

نو محافظه کاران آمریکایی، که بدون قید و شرط از هر اقدام اسرائیل دفاع می کنند، بر اساس کدام اطلاعات و کدام داده های عینی ادعا می کنند که اسرائیل قادر خواهد بود سازمان حزب الله را از صحنه قدرت در لبنان خارج سازد؟ آیا اینبار نیز اطلاعات آمریکایی ها و دوستان تند رو و افراطی شان در اسرائیل مثل همان اطلاعاتی ست که به اشغال عراق به وسیله آمریکا منجر شد؟

اسرائیل ممکن است تمام خاک لبنان را نیز به اشغال خود در آورد. ولی بی شک مجددا با مقاومت مردم لبنان ـ و نه فقط شیعیان و اعضاء حزب الله ـ مواجه و ناگزیر به ترک لبنان خواهد شد. اشغال گران همواره هدف خوب و موجهی برای نیرو های مقاومت ملی هستند.

ابعاد فاجعه انسانی ناشی از حمله اسرائیل به لبنان وسیع تر از آن است که در روز های اول تصور می شد. امروز سازمان ملل اعلام کرد که تا این لحظه نزدیک به نیم میلیون از مردم لبنان ناگزیر به ترک خانه و کاشانه شان شده و به مناطق شمالی لبنان یا به خاک سوریه پناه برده اند. این در حالی ست که کل جمعیت لبنان بیش از چهار میلیون نیست.

راستی، ضمن محکوم کردن عملیات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان که موجب مرگ و بی خانمانی بسیاری از مردم بی گناه لبنان شده است، فراموش نکنیم که در سال های اخیر صد ها نفر از مردم بی گناه اسرائیل در حملات "استشهادی" تروریست های فلسطینی و شاید اعضای همین سازمان حزب الله به قتل رسیده اند. این ها هم اطفال، زنان، و مردان بی گناهی بوده اند که جز حضور همزمان با یک تروریست در یک محل هیچ تقصیر دیگری نداشته اند.

اینجا، در اسپوکن، گرما بیداد می کند. امروز دمای هوا نزدیک به صد درجه فارنهایت بود. روز های آینده قرار است از این هم گرم تر باشد. نمی دانم بنفشه ها و اطلسی هایم چقدر بتوانند این همه گرما را تاب آرند. خوشبختانه تابستان اسپوکن معمولا زیاد طولانی نیست. پارسال تا اواسط سپتامبر، اطلسی ها همچنان گل می دادند.

راستی آخرین خبر هم اینکه جورج بوش لایحه ای را که سنای آمریکا برای تخصیص بودجه دولتی به تحقیقات در زمینه یاخته پایه stem-cell research تصویب کرده بود، وتو کرد. یاخته پایه از سلول نطفه به دست می آید و آقای بوش که خود را بانی و حامی فرهنگ زندگی می داند ادعا می کند که این تحقیقات باعث از بین رفتن سلول نطفه می شود که در واقع به مثابه قتل نفس است. تحقیقات در زمینه یاخته پایه امیدواری های فراوانی را برای ممکن شدن علاج بسیاری از امراض لاعلاج امروزی ایجاد کرده است. دانشمندان امیدوارند که این تحقیقات بزودی به علاج بیماری هایی مثل آلزایمر، پارکینسون، و فلج منجر شود. لازم به توضیح است که هزاران سلول نطفه در بانک های نطفه آمریکا، هر سال به دلیل اینکه مدت نگاهداری شان به سر آمده است، دور ریخته می شوند. این بانیان و حامیان زندگی، مردم بی گناه عراق و لبنان و فلسطین را لابد آدم نمی دانند.

هیچ نظری موجود نیست: